Forum www.islam1.fora.pl Strona Główna www.islam1.fora.pl
Forum muzulmanskie
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Slub bez wali

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.islam1.fora.pl Strona Główna -> Pytania
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rania
Administrator



Dołączył: 07 Sie 2010
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Sob 9:52, 16 Paź 2010    Temat postu: Slub bez wali

mam pytanko z innego forum
czy ktoś zna może argumentację DLACZEGO hanafici dopuszczają małżeństwo dorosłej kobiety bez łali pomimo hadisu mówiącego, że nie ma ślubu bez łali?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Rania
Administrator



Dołączył: 07 Sie 2010
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Pią 19:35, 22 Paź 2010    Temat postu:

Cytat:
czy ktoś zna może argumentację DLACZEGO hanafici dopuszczają małżeństwo dorosłej kobiety bez łali pomimo hadisu mówiącego, że nie ma ślubu bez łali?


odpowiedz jednej z siostr
Co do szkoly hanafickiej:
Abu Hanifa oparl te regule m.in. na nast.slowach Koranu: "A jesli on rozwiodl sie z nia ostatecznie, ona nie jest mu dozwolona, dopoki nie wyjdzie za innego mezczyzne" (w oryginale - fa-in tallakaha fa-la tajillu lahu min badu hatta tankiha zawdzan ghajrahu) Slowa 'tankiha zawdzan'wg Hanify wyraznie wskazuja na to, ze kobieta ma prawo do bezposredniego zawarcia zwiazku malzen. Innym argumentem Abu Hanify jest fragm.Koranu "nie przeszkadzajcie im, aby wziely sobie innych mezow, jesli spodobaja sie sobie nawzajem,zgodnie z przyjetym zwyczajem', wg niego slowa 'nie przeszkadzajcie im, aby wziely sobie innych mezow'sa dowodem na to ze kobieta ma prawo wziac slub bez zgody kogokolwiek. W oryginale czasowniki 'tankihu'i 'jankihna'wskazuja na to ze wykonawca czynnosci jest kobieta.W zwiazku z tym abu hanifa uwaza, ze tymi slowami Bog dal kobiecie prawo do bezposredniego zawierania zwiazku malzenskiego. Na poparcie swej tezy Hanifa jeszcze przytacza z Koranu: "A po wypelnieniu sie ich czasu nie bedziecie miec zadnej winy z racji tego, jak one ze soba postapia, zgodnie z przyjetym zwyczajem" co w oryginale brzmi 'fa-iza balaghna adzalahunna fa-la dzunah alajkum fi ma fa'alna fi anfusihinna bi-l-maruf' i slowa 'fi ma fa'alna fi anfusihinna'(z racji tego jak one postapia) wskazuja na to, ze to kobieta jest ta, ktora podejmuje decyzje wzgledem swojej osoby, tez dotyczace malzenstwa.
Hanifa tez powoluje sie na sunne, na podstawie slow Proroka - Samotna ma wieksze prawo do swej osoby od swojego opiekuna, a dziewica zostanie zapytana o zgode i jej zgoda jest milczenie - abu hanifa wysnul wniosek, ze prawomocne jest malzenstwo zawarte zarowno przez sama kobiete jak i jej opiekuna, jednak slowa 'ma wieksze prawo do swojej osoby'wskazuja na to, ze to kobieta ma przede wszystkim prawo do zawiazywania wiezi malzenskich. Abu Hanifa tlumaczy iz w prawie muzulmanskim nie ma sytuacji, w ktorej jakas czynnosc prawna wymaga zgody zainteresowanego,a rownoczesnie nie moze byc przez niego samego wykonana,gdyz zawarty w ten sposob akt uwaza sie za nieprawomocny.W zwiazku z tym niemozliwe jest aby kobieta nie miala prawa do bezposredniego zawarcia malzenstwa. Hanifa przytacza tez opowiesc, ktora wg niego dowodzi slusznosci tego slusznosci:
Kiedy Prorok poslal do Umm Salamy, aby prosic o jej reke, a ona odpowedziala, ze nie jest obecny nikt z jej opiekunow, wtedy Prorok powiiedzial: "Nikt z twoich opiekunow obecny czy nieobecny nie bedzie temu przeciwny" - hadis ten wskazuje na to ze Umm Salama sama zawiazala wiezi malzenskie bez pomocy zadnego opiekuna, w zwiazku z czym kobieta ma prawo do takiej czynnosci i akt zawarty w ten sposob jest prawomocny. Abu Hanifa argumentuje tez ze kobieta ma prawo do dysponowania swoim majatkiem i zaden z opiekunow nie moze zarzadzac jej dobrami bez jej zgody, wiec tym bardziej nie moze on podejmowac decyzji dotyczacych jej osoby.Kobieta ma prawo do bezposrednich aktow prawnych nie tylko zwiazanych z dysponowaniem swoim majatkiem, ale tez innych dzialan prawnych, dlatego tez moze ona bezposrednio zawierac wiezi malzenskie. Natomiast moze ona oczywiscie wg Hanify poprosic swojego opiekuna o pomoc przy zawarciu malzenstwa, aby ten jej pomogl czy uchronil ja przed zlym wyborem itp.
To chyba tyle co znalazlam na temat abu Hanify i jego opinii na ten temat


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum www.islam1.fora.pl Strona Główna -> Pytania Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin